Eniten haetut vastaukset
Uusimmat lisäykset
Travian Answers
Aloitetaan kysymykselläsi
Etsi vastaamalla kysymyksiin
Aloita vastauksen etsiminen valitsemalla yläkategoria ja sitten alakategorioita, kunnes vastaus ilmestyy alalaitaan. Jos etsimääsi vastausta ei löydy, saat lopussa mahdollisuuden ottaa yhteyttä meihin.
Kysymykseni koskee...
Etsi hakusanalla
Voit löytää helposti etsimäsi vastauksen kirjoittamalla jonkin hakusanan. Esimerkki: Haluat tietää, miten rakennus puretaan. Kirjoita hakusanaksi "purkaminen" tai "puretaan", ja näet hakusanaan täsmäävät vastaukset.
Etsi sivukartan avulla
Etsitkö mieluummin normaalin sivukartan avulla, kuten olet muillakin sivustoilla tottunut tekemään? Se onnistuu täälläkin: käytä vain Answersin sivukarttanavikaatiota vastauksien löytämiseen.
Joukot - Joukkojen tekeminen ja käyttäminen
Index
Eri tyyppisten joukkojen tekeminen
Tässä sivulla kerrotaan, miten koulutetaan eri tyyppisiä joukkoja, missä ne tehdään ja miten niitä käytetään.
Perusyksiköt
Joukkojen tekemiseen vaaditaan kokoontumispiste, joka on esivaatimus myös kasarmin rakentamiselle.
Kun kylässäsi on kasarmi, voit rakentaa perusyksiköitä.
Perusyksiköt | ||
![]() |
Legioonalainen | Roomalaiset |
![]() |
Nuijasoturi | Teutonit |
![]() |
Falangi | Gallialaiset |
Muut yksiköt - miten kehittäminen toimii
Jotta voisit kouluttaa muita yksiköitä, sinun täytyy:
- Täyttää yksikön esivaatimukset
- Kehittää yksikkö akatemiassa. Kehittäminen on kallista. Hinnat ilmoitetaan akatemiaa käsittelevällä sivulla.
- Kouluttaa yksiköitä asianmukaisessa rakennuksessa (tästä tarkemmin tällä sivulla)
Huomaa: Kehitykset on tehtävä jokaisessa kylässä, jossa joukkoja halutaan kouluttaa. Kehityksen tekeminen yhdessä kylässä ei vaikuta mihinkään muuhun kylään. Jos kylä vallataan, kaikki siellä tehty kehitystyö menetetään.
Muu jalkaväki - Kasarmi
Kasarmissa koulutetaan jalkaväkeä. Sen jälkeen, kun olet kehittänyt uudet jalkaväkiyksiköt akatemiassasi, voit kouluttaa niitä kasarmissa.
Muut jalkaväkiyksiköt |
||
![]() |
Pretoriaani | Roomalaiset |
![]() |
Imperiaani | |
![]() |
Keihäsmies | Teutonit |
![]() |
Kirvessoturi | |
![]() |
Tiedustelija | |
![]() |
Miekkasoturi | Gallialaiset |
Ratsuväki - Talli
Rakennettuasi asesepän pystyt rakentamaan tallin, jossa ratsuväki koulutetaan. Kaikilla ratsuväkiyksiköillä on talli esivaatimuksena kehitykselleen.
Kun ratsuväkiyksikkö on kehitetty akatemiassa, voit kouluttaa niitä tallissa.
Ratsuväkijoukot | ||
![]() |
Equites Legati | Roomalaiset |
![]() |
Equites Imperatoris | |
![]() |
Equites Caesaris | |
![]() |
Paladiini | Teutonit |
![]() |
Teutoniritari | |
![]() |
Tunnustelija | Gallialaiset |
![]() |
Teutateksen salama | |
![]() |
Druidiratsastaja | |
![]() |
Heedu |
Piirityskoneet - Työpaja
Piirityskoneiden rakentamiseen tarvitset työpajan.
Kun piirityskone on kehitetty akatemiassa, voit rakentaa niitä työpajassasi.
- Muurinmurtaja on ainoa yksikkö, joka voi tuhota kylien muurit.
- Tulikatapultit, katapultit ja heittokoneet ovat ainoat yksiköt, jotka voivat tuhota rakennuksia. Palatsin tai virka-asunnon tuhoaminen on välttämätöntä, jos kylän aikoo vallata.
Piirityskoneet | ||
![]() |
Muurinmurtaja | Roomalaiset |
![]() |
Tulikatapultti | |
![]() |
Muurinmurtaja | Teutonit |
![]() |
Katapultti | |
![]() |
Muurinmurtaja | Gallialaiset |
![]() |
Heittokone |
Uudisraivausjoukot
On olemassa kahdenlaisia yksiköitä, joiden avulla voit laajentaa valtakuntaasi:
Uudisasukkaat:
- Uudisasukkaat voivat luoda uuden kylän tyhjälle paikalle. Kylässä on aluksi vain päärakennus aivan kuten aloittaessasi pelin.
- Uudisasukkaita EI tarvitse kehittää.
Hallitsijat (senaattori, päällikkö)
- Hallitsijat voivat laskea kylän uskollisuutta ja vallata kyliä.
- Hallitsijat tulee kehittää ensin akatemiassa. Hallitsijan kouluttaminen on ERITTÄIN kallista. Lue ensin alapuolella oleva teksti ennen kuin kehität hallitsijaa.
Uudisasukkaat ja hallitsijat koulutetaan palatsissa tai virka-asunnossa.
Virka-asunnossa voit kouluttaa 3 uudisasukasta TAI yhden hallitsijan rakennuksen ollessa tasolla 10, ja uudestaan sitten, kun rakennus on tasolla 20. Palatsissa koulutus on mahdollista rakennuksen tasoilla 10, 15 ja 20.
Tarkistaaksesi, kuinka monta laajennuspaikkaa olet jo käyttänyt (ja kuinka paljon sinulla on käyttämättömiä uudisraivausjoukkoja), katso laajentamisosiota palatsissa tai virka-asunnossa.
Uudisraivausjoukot |
||
![]() |
Senaattori | Roomalaiset |
![]() |
Uudisasukas | |
![]() |
Päällikkö | Teutonit |
![]() |
Uudisasukas | |
![]() |
Päällikkö | Gallialaiset |
![]() |
Uudisasukas |
Joukkojen käyttö
Kaikilla joukoilla on omat hyökkäys- ja puolustusarvonsa. Eri tyyppisillä yksiköillä on oma tarkoituksensa, ja niitä on parempi käyttää tarkoituksensa mukaisesti.
Kullakin kylällä on peruspuolustusarvonsa. Se tarkoittaa, että vaikka kylässä ei olisi yhtään puolustusyksikköä paikalla, hyökkäysjoukkoja saattaa silti kuolla sinne. Peruspuolustusarvoon vaikuttaa lisäksi virka-asunto tai palatsi, muuri sekä moraalibonus.
Huomio: tiliesi kaikkien kylien lähtevien joukkojen summa voi olla maksimissaan 10 000 armeijaa.
Puolustaminen
Osa joukoista (legioonalainen, pretoriaani - roomalaiset; keihäsmies, paladiini - teutonit; falangi ja druidiratsastaja - gallialaiset) on puolustuspainotteisia. Ne ovat heimonsa parhaita puolustusyksiköitä. Toiset ovat parempia jalkaväkeä vastaan, toiset ratsuväkeä. Yleensä on turvallisinta pitää puolustuksessaan molempia.
Kun kylään hyökätään, kaikki kylässä sillä hetkellä olevat joukot osallistuvat puolustamaan kylää hyökkääjiltä. Voit parantaa toisen kylän (omasi tai liittolaisesi) puolustusta lähettämällä sinne joukkojasi vahvistuksiksi. Huolehdi, että joukot saapuvat perille ennen hyökkäystä. Keräämällä yhteispuolustusta suurta hyökkäystä vastaan saa yleensä pysäytettyä hyökkäyksen siten, että puolustajien tappiot jäävät vähäisiksi.
Yksikön haarniskaa voi kehittää kotikylän haarniskapajassa, mikä parantaa yksiköiden puolustustehoa.
Hyökkääminen
Osa joukoista (legioonalainen, imperiaani, equites imperatoris, equites caesaris - roomalaiset; nuijasoturi, kirvessoturi, teutoniritari - teutonit; miekkasoturi, Teutateksen salama ja heedu - gallialaiset) on hyökkäyspainotteisia. Ne tekevät enemmän vahinkoa hyökätessään kuin tekisivät puolustuksessa.
Yksikön aseita voi kehittää kotikylän asesepällä, mikä parantaa yksiköiden hyökkäystehoa.
Hyökkäämiseen on kaksi mahdollista tapaa.
Ryöstöt
Ryöstöhyökkäystä käytetään yleensä, kun tarkoituksena on hakea resursseja. Hyökkäysjoukot iskevät kohteeseen nopeasti ja lähtevät lähes saman tien mukanaan sen verran, mitä he jaksavat kantaa.
Ryöstöä voi käyttää myös silloin, jos haluaa tehdä hiukan vahinkoa puolustajaan menettämättä kuitenkaan itse kovin paljon - esimerkiksi hyökkäyksessä, joka tapahtuu ennen kuin muut joukot ehtivät paikalle.
Parhaat ryöstöyksiköt:
- Gallialaiset - Teutateksenn salama nopeutensa vuoksi
- Teutonit - Paladiini kantokykynsä vuoksi
- Roomalaiset - Equites Imperatoris kantokykynsä vuoksi
Nuijasoturi pidetään myös hyvinä ryöstelijoinä, koska niiden kouluttaminen on halpaa ja ne maksavat itsensä takaisin nopeasti. Hyökkäysvoimansa vuoksi niitä voidaan käyttää tuhoamaan ryöstöjen välissä tehtyä puolustusta.
Vaikka paladiini ei olekaan hyökkäysyksikkö, sen ryöstötehokkuudelle vetää vertoja vain Teutateen salaman nopeus. Kuten kaikkia ratsuväkiyksiköitä, paladiinejakin voi pelin alussa käyttää tappamaan nuijamiehiä, jotka eivät oikein osaa puolustautua ratsuväkeä vastaan.
Normaalit hyökkäykset
Normaaleja hyökkäyksiä (ryöstöhyökkäyksen vastakohtana) voi myös käyttää resurssien ryöstämiseen. Molempien osapuolten tappiot ovat kuitenkin suuremmat, jos kohteessa on puolustusta.
Normaalit hyökkäykset
- taistelu jatkuu, kunnes jompi kumpi armeijoista on kuollut
- voivat vapauttaa vangittuja joukkoja (kunhan vähintään yksi hyökkääjän yksiköitä selviää)
- voivat tuhota muureja ja rakennuksia (muurinmurtajilla ja katapulteilla)
- voivat laskea kylän uskollisuutta ja valloittaa sen (päälliköllä)
Muurit antavat mukavan puolustusbonuksen. Muurinmurtajan käyttäminen hyökkäyksessä vahingoittaa muuria ja laskee puolustusta hyökkäyksen aikana - hyökkääjän tappiot jäävät vähäisemmiksi. Se voi parhaassa tapauksessa muuttaa nöyryyttävän tappion loistokkaaksi voitoksi. Mitä enemmän muurinmurtajia on mukana, sitä nopeammin muuri tuhoutuu.
Päälliköiden toiminta on selitetty sivulla Kylien valtaaminen.
Tiedustelu
Vakoojia (roomalaisilla: equites legati, teutoneilla: tiedustelija, gallialaisilla: tunnustelija) voi käyttää vihollisen vakoilemiseen sekä vihollisen vakoojia vastaan puolustautumiseen.
Vakoojat voidaan lähettää selvittämään viholliskylästä joko
- puolustusyksiköiden ja resurssien määrää
- puolustusyksiköiden ja puolustusrakennusten määrää (muurin sekä virka-asunnon/palatsin tasoa)
Jos puolustajalla on puolustavia vakoojia kylässään, osa vihollisen vakoojista kuolee, ja puolustaja saa tiedon vakoilusta. Jos yksikin vihollisen tiedustelijoista selviää takaisin kotiin, vihollinen saa haluamansa tiedot.
Jotta huomaisit tiedusteluyritykset, on suositeltavaa pitää muutamaa vakoojaa (5 - 30) jokaisessa kylässä. Lisäksi kannattaa pitää niitä paljon enemmän tietyissä strategisissa kohteissa (15-viljapeltoisessa, pääkaupungissa, hyökkäysarmeijakylässä...), joista et halua vihollisen saavan tietoja.
Rauhat
Rauhan aikana huomioi seuraavat seikat:
- Jos perustat kylän harmaalle alueelle, nataarit hyökkäävät aivan kuten normaalisti, joten varaudu puolustautumaan.
- Tiedustelut toimivat normaalisti.
- Seikkailut toimivat normaalisti.
- Pelaajille ei voi hyökätä. Hyökkäyksen sijasta lähetetään tervehdysviesti.
- Nataareille ei voi hyökätä. Hyökkäyksen sijasta lähetetään tervehdysviesti.
- (Asutetulle tai autiolle) keitaalle hyökkääminen ei ole mahdollista. Myöskään keitaan valtaaminen ei sen vuoksi onnistu. Hyökkäyksen sijasta lähetetään tervehdysviesti.
- Eläinten pyydystäminen häkeillä ei onnistu.