Travian Answers

Aloitetaan kysymykselläsi

Etsi vastaamalla kysymyksiin

Aloita vastauksen etsiminen valitsemalla yläkategoria ja sitten alakategorioita, kunnes vastaus ilmestyy alalaitaan. Jos etsimääsi vastausta ei löydy, saat lopussa mahdollisuuden ottaa yhteyttä meihin.

Kysymykseni koskee...

Mennäänpä tarkempiin yksityiskohtiin:

Etsi sivukartan avulla

Etsitkö mieluummin normaalin sivukartan avulla, kuten olet muillakin sivustoilla tottunut tekemään? Se onnistuu täälläkin: käytä vain Answersin sivukarttanavikaatiota vastauksien löytämiseen.

Valtauksien välttäminen

Pelaajat usein epäonnistuvat kyliensä puolustamisessa, koska eivät tiedä, miten reagoida tai reagoivat liian myöhään. Onnistuneella puolustuksella pelaaja voi vahingoittaa hyökkääjää ja jopa välttää valtauksen.

Varotoimet

Vakoojat
Vakoojat ovat usein aliarvioituja, mutta ne ovat halpoja ja niiden avulla voi helposti välttää hyökkäykset. Pelaaja, joka etsii valtauskohdetta, luopuu aikeista kyläsi suhteen helposti, jos hänen tiedusteluyrityksensä epäonnistuvat: hän ei halua riskeerata armeijansa menettämistä. Vaikka tiedustelu onnistuisikin, omien tieduslijoidesi ansiosta tiedät, että kylääsi vakoiltiin.

Kaupungin muuri / paaluaita / maamuuri
Tämä puolustusrakennus kasvattaa kylässäsi olevien puolustusjoukkojen puolustusarvoa enimmillään 81 prosentilla (katso tarkat arvot rakennusten sivuilta). Bonuksen avulla suhteellisen pienikin armeija voi olla tuhoisa.

Liittouma
Hyvä liittouma ei ainoastaan pelota vihollista nimellään vaan myös tarjoaa puolustusapua hyökkäyksen sattuessa. Diplomatia on tärkeää!

Juhlat
Jos vain mahdollista, jokaisella kylässä pitäisi olla tason 10 kaupungintalo, jotta siellä voi aloittaa suuret juhlat, jotka vaikuttavat päälliköiden tehoon omaksi eduksesi. Lisäksi juhlat antavat sinulle kulttuuripisteitä, joita tarvitset uusien kylien perustemiseen.

Analysoi hyökkäyksiä

Hyökkäyksiä on kolmea tyyppiä:

  • Ryöstöt

    Tämä hyökkäys yleensä tehdään nopeilla joukoilla ja sen tarkoitus on yllättää puolustaja.

  • Feikkihyökkäykset

    Yleensä yhdessä valtaushyökkäyksen kanssa, jotta puolustajan olisi vaikeampaa päätellä, mikä hyökkäyksistä on oikea.

  • Valtaushyökkäykset

    Valtaushyökkäykset tehdään yleensä useammassa aallossa, jotka sisältävät katapultteja ja muurinmurtajia ja ovat siksi hitaita.

Armeijasi nopeus riippuu hitaimmasta mukanaolevasta jäsenestä. Muurinmurtajat ja varsinkin katapultit ovat tarpeen vallatessa kylää (tuhoamaan palatsin tai virka-asunnon), mutta ne ovat jokaisen heimon hitaimpia yksiköitä. Kun näet saapuvan hyökkäyksen, voit tarkistaa sen lähtöpisteen kokoontumispisteestäsi ja laskea, mikä hyökkäyksen hitain yksikkö on. Voit käyttää siihen tätä matka-aikalaskuria. Jotta päätelmä osuisi kohdalleen, sinun on nähtävä hyökkäys heti, kun se on lähetetty. Siksipä aktiivisuus on erittäin tärkeää.
Useat hyökkäysaallot saattavat olla merkki valtausyrityksestä, mutta muista, että ne saattavat olla myös feikkihyökkäyksiä. Tarkista myös kylä, joka on hyökkäyksen kohteena. Kolmesataa-asukkainen kylä ei yleensä ole valtauksen kohteena (paitsi jos se sattuu olemaan 9- tai 15-viljapeltoinen). Todennäköisempiä kohteita ovat kylät, joissa on suuri asukasluku tai jotka ovat strategisesti tärkeitä (kuten armeijankoulutuskyläsi).

Valtausaallot ovat seuraavat: puhdistushyökkäys, joka poistaa vihollisen puolustuksen (myös muurit yleensä), sitä seuraava katapulttihyökkäys (tuhoamaan virka-asunnon tai palatsin) ja lopuksi päälliköt (laskemaan uskollisuutta). Tämä on yleisin tapa, joskaan se ei päde ihan kaikkiin valtauksiin. Toisinaan hyökkäykset on jaettu useampaan puolustusta tuhoavaan aaltoon tai hyökkäyksiin sisältyy feikkejä. Lisäksi hyökkääjä pyrkii tavallisesti ajastamaan hyökkäyksensä siten, että päälliköt tulevat vain muutaman sekunnin päässä katapulteista, jotta puolustajan olisi mahdotonta lähettää puolustuksia niiden eteen.

Puolustusstrategioita

Puolustajilla on useita erilaisia tapoja reagoida tilanteesta riippuen.
Ensinnäkin jopa siinä tapauksessa, että olet menettänyt kaiken toivon, oikean strategian valinta voi vahingoittaa hyökkääjää ja opit kuinka reagoida paremmin seuraavalla kerralla, kun joku haluaa vallata kyläsi.
Pidä aina mielessäsi se, että hyökkääjänkin täytyi oppia valtaamaan kyliä ja hänen täytyi parannella strategiaansa. Jokainen saapuva hyökkäys on mahdollisuus kehittää puolustustaitojasi!

Muuri
Tässä strategiassa tarkoituksena on täyttää kyläsi mahdollisimman suurella määrällä puolustusjoukkoja ja toivoa, että ne riittävät murskaamaan vihollisen armeijan. Muista käyttää sekä jalkaväki- että ratsuväkipuolustusta, koska et voi tietää, kumpaa hyökkääjä käyttää.
Joukkojen tulisi olla kylässä ennen kuin ensimmäinen hyökkäys saapuu. Voit yhdistää eri kylien ja pelaajien armeijat yhdeksi suureksi armeijaksi, mitä hyökkääjä ei voi tehdä. Sinun kannattaa pyytää viljaa liittolaisiltasi, jotta joukot eivät kuole nälkään jo ennen taistelun alkua.

"The wave splitter"
Tämän strategian käyttö on hiukan epävarmaa erityisesti taitavaa hyökkääjää vastaan, mutta se voi onnistua jopa hyvin vähillä joukoilla. Jos et ole varma, onnistutko, mutta haluat siitä huolimatta yrittää, kannattaa yhdistää tämä muuristrategiaan oman turvallisuutesi vuoksi.
Tarkoituksena on jättää puhdistusaalto huomiotta ja ajoittaa joukot puhdistus- ja katapulttiaallon väliin. Tämä tarkoittaa, että menetät hiukan resursseja, ehkä pari rakennusta ja hieman joukkoja.
Muista kuitenkin, että hyökkääjä on saattanut pyytää liittolaisiaan lähettämään toisen puhdistusaallon tai hänen hyökkäyksensä osuvat niin lähellä toisiaan, että niiden väliin ei voi lähettää puolustusta.

Juhlapuolustus
Tarkoituksena on puolustaa suurten juhlien avulla. Juhlat laskevat hyökkäävien päälliköiden tehoa enintään viidellä prosenttiyksiköllä, joten hyökkääjä joutuu lähettämään enemmän päälliköitä onnistuakseen. Strategia on riskialtis, koska varovainen hyökkääjä lähettää aina tarpeeksi päälliköitä selviämään juhlistakin.

Vastahyökkäys

  • Viljan ryöstö

    Kun näet, että sinua lähestyy hyökkäys muutaman tunnin päässä, voit yrittää hyökätä hyökkääjän kylään ja varastaa viljaa. Jos onnistut joko viemään viljat tai tuhoamaan siilon, osa hyökkäysjoukoista todennäköisesti kuolee nälkään jo matkalla.
    Tämän vastahyökkäyksen voi tehdä myös joku liittolaisistasi, joka on lähempänä hyökkääjää, jolloin nälkäkuolemat alkavat jo aikaisemmin. Tämän onnistumisen kannalta on tärkeää, että hyökkääjä on poissa koneen ääreltä hyökkäyksensä lähettämisen jälkeen, jotta hän ei ehdi puolustaa kyläänsä.

  • Hyökkääjän kylän valtaaminen

    Hyökkääjän kylän valtaaminen ei ainoastaan pysäytä lähestyvää hyökkäystä vaan myös vahingoittaa hyökkääjää merkittävästi. Hän menettää joukkonsa ja kylänsä. Tämä puolustus yleensä kuitenkin kaatuu siihen, että sinulla ei ole tarpeeksi aikaa, sillä omilta joukoiltasi kestää yhtä pitkään päästä viholliskylään kuin vihollisen joukoilta sinun kylääsi. Lähistöllä asuvien liittolaisten avulla se kuitenkin saattaa onnistua.

Uudelleenvaltaus

  • Vastarinnan tuhoaminen

    Annat hyökkääjän viedä kyläsi, mutta lähetät välittömästi oman hyökkäysarmeijasi tuhoamaan jäljelle jääneet joukot (päällikön mukana tulleet joukot jäävät kylään). Vihollinen menettää paitsi kylänsä, myös kallisarvoiset joukkonsa. Kun päällikkö on mukana hyökkäyksessä, saat kyläsi takaisin. Sinun pitää kuitenkin toimia nopeasti, koska vihollinen pyrkii rakentamaan virka-asunnon tai palatsin kylänsä suojaksi.
    Muista, että hyökkääjällä saattaa olla puolustusjoukkoja viimeisessä aallossaan. Niiden tarkoitus on puolustaa kylää kunnes lisää joukkoja saapuu puolustukseen.
    On hyvä ajatus rakentaa palatsi tai virka-asunto kylään heti valtauksen jälkeen, jotta uskollisuus lähtee nousuun.

  • Vihollisen itsetuho

    Tämä variaatio onnistuu vain, jos sinulla on tarpeeksi aikaa tuhota oma palatsisi tai virka-asuntosi ja laskea uskollisuus alle 20 prosentin. Sen jälkeen sinun täytyy antaa vihollisen viedä kyläsi, mutta kylä vaihtaa omistajaa jo ensimmäisellä päällikköhyökkäyksellä, ja seuraavat päällikköaallot osuvatkin vihollisen omiin puolustuksiin. Sen jälkeen voit ottaa kylän takaisin huolehtimatta siitä, että vihollinen lähettää uuden päällikköaallon. Vinkki: menetät yhden satunnaisen rakennuksen palatsin tai virka-asunnon lisäksi hyökkääjän katapulttien takia.

Hyödynnä vihollisen virheet

Useimmissa tapauksissa et ole tekemisissä ammattilaispelaajan kanssa ja vaikka olisitkin, kukaan ei ole täydellinen. Hyökkääjän tekemät virheet kannattaa käyttää hyväkseen riippumatta siitä, kuka hyökkää! Jokainen mahdollisuus estää valtaus on bonus.

Feikkihyökkäykset
Seuraavat ovat merkkejä mahdollisesta feikistä:

  • Yksittäiset hyökkäykset vähemmän tärkeisiin kyliin (vihollisen näkökulmasta), kun suurin osa hyökkäyksistä on menossa yhteen kylään.
  • Toisistaan eroavat saapumisajat (usean minuutin ero hyökkäysten saapumisajoissa kertoo, että hyökkääjä on aloittelija)
  • Normaaleja hyökkäyksiä samasta kylästä ja samalla nopeudella

Liittolaisten apu
Jos hyökkääjän liittolaiset lähettävät apuhyökkäyksiä, voit olla aika varma, että sieltä on tulossa lisäsiivousaalto tai katapultteja, erityisesti jos hyökkääjä itse on heikko. Muista kuitenkin, että ne saattavat olla vain feikkejäkin!

Olosuhteet, joihin ei voi vaikuttaa
Valitettavasti tekniset ongelmat viivästyttävät tai sotkevat suunnitelmiasi aina silloin tällöin:

  • Lagi

    Lagia tapahtuu, kun serverillä on liikaa asioita laskettavana. Se hidastaa tapahtumien käsittelyä (sivujen latautumista, toimintojen vahvistamista) muutamista sekunneista useisiin minuutteihin. Tämä häiritsee sekä hyökkääjää että puolustajaa ja saattaa sotkea suunnitelmat esimerkiksi siten, että katapultit saapuvatkin ennen puhdistusaaltoa.

  • Serverin kaatumiset

    Serverin kaatuminen on harvinaista, mutta se voi olla tuhoisaa, jos se tapahtuu väärällä hetkellä. Hyökkääjä saattaa ehtiä lähettää katapulttinsa, mutta ei voikaan tehdä sen jälkeen enää mitään, koska tietokanta ei ole saatavilla. Toisaalta myös puolustaja saattaa olla estynyt toimittamaan puolustusta kyläänsä.


Vastasiko tämä kysymykseesi tyydyttävästi?

Kyllä   Neutraali   Ei